loading...
ظهور منجی
علیرضا بازدید : 81 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

حسین(ع) و سخن از مهدی منتقم(عج)

روایات راجع به حضرت ولی عصر (ع) و جریانات ایام غیبت رنج بار آن حضرت و دوران ظهور سراسر نور و سرورش بسیار است. در این میان، روایات و خبرهای عینی متعددی مربوط به حضرت سیدالشهدا حسین بن علی (ع) است که ما به برخی از آنها بسنده می کنیم:
شیخ صدوق (ره) با سلسله سند نقل کرده که امام حسین (ع) فرمود:

«فِی التّاسِعِ مِن وُلدِی سُنَّهُ مِن یوسف (ع) وَ سُنَّه مِن مُوسَی بنِ عِمران (ع) وَ هُوَ قائِمُنا اَهلَ البَیت یصلِحُ الله تَبارکَ وَ تَعالی اَمرَهُ فِی لَیلَهٍ واحِدهٍ» (بحارالانوار ، ج51،ص132)

در نهمین فرزند من (مهدی) سنتی از یوسف است و سنتی از موسی بن عمران (ع) و او قائم ما اهل بیت می باشد. خداوند کار او را در ظرف یک شب اصلاح خواهد فرمود.





حضرت سید الشهدا (ع) در این روایت شریفه از چهار موضوع راجع به امام زمان سخن می گوید:

موضوع اول: اینکه در او سنتی از یوسف است، و مقصود آنست که خداوند یوسف را مستور داشته بود به طوری که او را می دیدند و نمی شناختند که او یوسف و فرزند حضرت یعقوب پیغمبر (ع) است، امام زمان (ع) نیز چنین است.

موضوع دوم: در او سنتی از حضرت موسی (ع) است. ولادت حضرت موسی مخفی صورت گرفت و بعد از مدتی از قوم خود غایب گردید، ولادت امام زمان (ع) نیز مخفیانه واقع شد و مدتی از مردم غائب بوده و خواهد بود.

موضوع سوم: او قائم ما اهل بیت است. گویا به نوعی تفاخر می کند که قائمی که در میان آل محمد (ع) پرورش می یابد و ظهور می کند نهمین فرزند من است.


موضوع چهارم: خداوند، امر او را در یک شب اصلاح می کند که ممکن است مقصود این باشد که بعد از طول مدت غیبت و گذشت سالیان محنت و مهجوری، خداوند ناگهان در یک شب اراده ی ظهور آن حضرت را خواهد نمود و با همان یک شب کار او را اصلاح خواهد فرمود. و ممکن است مقصود این باشد که چون ظهور کند، استیلای او بر جهان و قلع و قمع کردن دشمنان و بدخواهان به درازا نمی کشد و زمان زیادی نمی برد بلکه در یک شب کار او را اصلاح کرده و همه را در برابر او تسلیم و مطیع خواهد فرمود.



در نقل آمده است که عبدالرحمن بن سلیط گوید حسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام فرمود: «از ما خانواده، دوازده نفر مهدی و هدایت یافته اند که اولین آنان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) و آخرین آنها نهمین نفر از فرزندان من می باشد و اوست امامی که قیام به حق می کند. خداوند زمین را به وجود او زنده می سازد، پس از آنکه مرده بود و به وسیله ی او دین حق را بر همه ی ادیان، غالب و پیروز می گرداند، هر چند که مشرکان خوش نداشته باشند. برای او غیبتی است که مردمانی در آن از دین بر می گردند و گروه هایی هم در میان شرایط غیبت بر دین ثابت می مانند و آنان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بدانها گفته می شود پس این وعده ی ظهور، چه زمانی است اگر شما راست می گوئید؟ آگاه باشید کسی که در غیبت او بر اذیت ها و تکذیب دیگران صبر کند به منزله کسی است که با شمشیر، پیش روی رسول الله (ص) و به حمایت از آن حضرت بجنگد.»

این کلام شریف حضرت امام حسین (ع) درباره ی فرزند گرانقدرش حضرت مهدی (ع) نکات بسیار مهم و جالب و شنیدنی را به ما می فهماند.

اولاً: یادآور می شود که ذوات مقدسه ای که مشمول نور هدایت الهی هستند دوازده نفرند و آنان مشخص اند و آغازگرشان حضرت امیرالمؤمنین (ع) و خاتم آنان آن کسی است که در طبقه نهمین نسل حضرتش قرار دارد، و قائمی که از آل پیغمبر به گوش ها خورده، اوست.



ثانیاً: زمین که بر اثر بدی ها و فساد و شرارت ها مرده است، به یمن وجود او زنده و آباد می گردد. و دین حق در پرتو وجود نازنین او بر همه ی ادیان، پیروز می گردد و علی رغم خواسته ی مشرکان، دین اسلام، حاکم خواهد شد.

ثالثاً: از غیبت امام زمان (ع) سخن می گوید و اینکه غیبتی چنان طولانی دارد که گروه هایی بر اثر دوری از آن حضرت دچار انحراف و ارتداد گردیده و از دین خدا خارج می شوند و در همین حال، مردمی نیز ثابت قدم می مانند. ولی مورد اذیت و سرزنش منحرفین واقع می شوند که پس آن امامتان کجاست؟ اینها همه اخبار غیبی است که حضرت امام حسین (ع) در مورد مهدی موعود (ع) داده اند.

در پایان متذکر اجر و ثواب و پاداش انسان های پاک و اهل ولایت و دلدادگان امام زمان می شوند که آن آزارها و زخم زبان ها را تحمل می کنند و کمترین ضعف و فتوری در ارکان ایمان شان به وجود نمی آید.

طبق فرموده آن بزرگوار اجر و پاداش اینها اجر و پاداش کسی است که به همراه پیامبر خدا (ص) به جنگ رفته و در اردوی آن حضرت است و جلو روی آن بزرگوار، برای پیروزی اسلام، شمشیر می زند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 81
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 237
  • بازدید کلی : 4,332