loading...
ظهور منجی
علیرضا بازدید : 53 سه شنبه 01 خرداد 1403 نظرات (0)
بیانات حضرت آیت الله العظمى فاضل لنكرانى(دامت بركاته)

در جمع دانش پژوهان مركز تخصّصى مهدویّت

اقدامات لازم:]
    [1.
معرفی امام (عج) و دفع شبهات:]
 
مسأله وجود مقدس امام زمان (عج) - كه همه ما و شما افتخار سربازی آن حضرت را داریم - از مهم‏ترین مسائل به شمار می‏آید. اگر چه كارهای مهمی در این زمینه، صورت گرفته است؛ ولی كارهای مهم‏تری نیز وجود دارد كه باید انجام شود؛ مانند: اصل مسأله ((ولایت)) و مسائل متفرع بر آن، پاسخ‏گویی به شبهات، نوشتن كتاب در شرح حال امام زمان (عج) و...  . در هر حال این مسأله، ابعاد مختلفی دارد و هر بعدی هم، دارای شبهات فراوان و دقیقی است.
 
شناساندن حقیقت امام زمان (ع) به مردم نیز از جمله كارهای بسیار مهم و ضروری است.

 [2.
خرافه‏زدایی:]
 
یكی از كارهای مهم زدودن خرافات؛ خصوصاً خرافاتی است كه در بین عوام مشهور است؛ مثلاً اگر پنج شب ((چهارشنبه)) به مسجد جمكران بیایند، اگر در شب ششم، به سیّدی برخورد كنند، می‏گویند: قطعاً این امام زمان است!؟
 
گرفتاری ما در جامعه، از ناحیه دو گروه است: عده‏ای رسماً خودشان و دیگران را به طرف بی‏دینی سوق داده، همه‏چیز را انكار می‏كنند و یا زیر سؤال می‏برند. در مقابل گروه دیگر، گرفتار یك سری از امور خرافی شده‏اند؛ مثلاً در تهران، كسی پیدا شد و ادعا كرد كه با امام زمان (عج) ملاقات دارد.
جمعیّت زیادی هم به او گرایش پیدا كردند. هم‏چنین ادعا كرده بود كه شش ماه است، امام زمان (عج) از قم و مسجد جمكران قهر كرده و به آنان سر نمی‏زند! یكی از بزرگان هم به ایشان گفته بود كه آیا برای ادعایت شاهد و دلیلی هم داری یا این‏كه معتقدی بدون دلیل ادعایت را بپذیریم؟ البته او هیچ شاهد و دلیلی برای ارائه نداشت.
 
قضیّه‏ای را نوه حضرت امام‏قدس سره برای من نقل كرد كه شخصی در زمان امام راحل‏قدس سره ادعا می‏كرد كه با امام زمان (عج) ارتباط دارد و اگر مشكلی هست، مطرح شود تا او خدمت امام زمان برده و حل كند. امام راحل‏قدس سره - برای اثبات كذب او - فرمودند: من چند مسأله دارم، جواب آنان را برای من بیاور؛ آن‏گاه مشكلاتم را مطرح می‏كنم. مسأله اول این كه كیفیّت ارتباط حادث با قدیم را توضیح دهید؛ مطلب دوم آن كه من چیزی را كه مورد علاقه‏ام بوده، مدتی است گم كرده‏ام  از آن حضرت بپرسید، گم شده من كجا است؟ آن شخص مدعی تا این مطلب را شنید، رفت و بعد هم نامه تندی برای امام‏قدس سره نوشت.
 
به هر حال بعضی از خرافات، به شدّت در حال رواج یافتن است و اینها به اسلام لطمه می‏زند.

 [3.
استفاده از شیوه‏های متقن و نوین:]
 
در رابطه با امام زمان (عج)، سعی كنید در ابعاد مختلف واقعیّت‏ها را با زبان و قلم روز بگویید و بنویسید. نظرات شخصی خود را اعمال نكنید. بهترین كتاب‏ها و مطالب را - مربوط به هر كس و هر زمانی كه باشد - جمع آوری و بیان كنید. مسأله امام زمان (عج)، مسأله مهمی است و در هر بعد از ابعاد آن، باید قوی‏ترین، استدلالی‏ترین و زیباترین مطالب را انتخاب و ارائه نمایید.
 
سعی كنید یك كتاب یا مجموعه بسیار متقنی، در این‏باره به قلم تحریر درآورید كه پاسخ‏گوی نیازهای همگان باشد.
 
خود من نظیر این كار را شروع كرده و در صدد تألیف كتابی هستم كه دربردارنده خلاصه‏ای از مجموع عقاید شیعه، به صورت كاملاً متقن و جوان‏پسند باشد. چرا كه واقعاً جای چنین كتابی، خالی است و ممكن است، افرادی پیدا شوند و در صدد تحقیق درباره عقاید شیعه باشند. این كتاب با چنین ویژگی‏هایی، می‏تواند پاسخ‏گوی نیازهای آن افراد باشد.

 [
تذكّری درباره ملاقات‏ها:]
 
یكی از مسائلی كه امروزه در جامعه به صورت غیرصحیح جلوه كرده، مسأله ملاقات و دیدار با امام زمان(ع) است. در این رابطه باید به نكاتی چند توجه داشت:
 
ما معتقدیم كه تمام نعمت‏هایی كه به انسان داده می‏شود به وسیله آن وجود مقدس (سبب المتصل بین الارض و السماء) است. از طرفی زیارت و ملاقات با معصوم(ع) بسیار خوب و مستحبّ است. البته در صورتی كه ممكن باشد. آنچه در ادعیه و زیارتنامه درباره زیارت آن حضرت آمد، بیانگر حالت شوق و اشتیاق به آن وجود مقدس است.
 
نباید این مطلب را در جامعه گسترش دهیم كه باید بیابان‏ها و كوه و دشت را طی كنیم تا آن حضرت را ببینیم. خود آن حضرت نیز فرموده‏اند: ((هر كسی ادعای مشاهده نموده، بایستی او را تكذیب كنید)). اصلاً ما نیازی به این حرف‏ها نداریم؛ آنچه وظیفه ما و همه شیعیان و دوست‏داران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح ((مهدویت))، ((مهدی زیستی)) و ((ترویج افكار ائمه(ع))) است.

 [
افتخاری بزرگ:]
 
اجمالاً كار شما، بسیار كار پر اهمیتی است. و ما به هر مقامی هم كه برسیم، بزرگ‏ترین افتخار ما این است كه سرباز امام زمان (عج) هستیم و نمی‏توانیم افتخاری بالاتر از این برای خود تصور كنیم. لذا هر چه می‏توانید در این باره زحمت بكشید، مطالعه كنید، بنویسید و آن را به جایی برسانید. امیدوارم كه مورد قبول خداوند متعال و حضرت ولی عصر (عج) قرار گیرد و اجر مضاعف در تومار عمل شما، ثبت و ضبط شود. خداوند متعال به همه شما توفیق دهد و ان شاء الله آثار زحمات شما را هر چه زودتر مشاهده نماییم.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 81
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 322
  • بازدید کلی : 4,417